Monday, August 1, 2011

weeee~ sudah sampai ;D

Assalamualaikum !


Yeah..akhirnya...saat yang sudah lama kunantikan..akhirnya selamat jugak sampai..sekarang kita sudah masuk bulan Ramadhan al-Mubarak ! bulan yang sangat mulia. bulan yang dimana kita mudah mencari pahala, bulan yang hilangnya syaitan-syaitan yang dirantai, bulan yang penuh keberkatan, bla,blaa, blaaa~

Haa~ korang tau tak ape yang dimaksudkan puasa? aku rase..tak semua tau pasal puasa..tengok orang tak makan kite ikut..tapi taukah korang apa itu puasa? umm..yang tak tau..eloklah kita tahu apakah definisi puasa itu sendiri.

"menahan diri dari makan dan minum serta menahan (mengawal) diri dari semua perkataan, pemikiran atau pendengaran perkara-perkara yang tidak baik dari terbit fajar sehingga terbenam matahari"



selame sebulan kita akan diuji oleh-Nya supaya mengawal nafsu dan diri kita dari terus melakukan perkara2 yang dilarang.

umm..kalinye harapnya dapat lah aku puasa full-time punya..takmau ponteng-ponteng dahh...serik2( ade kenangan pahit :{ ) aku gak akan cube sedaya upaya aku try tak gune bahasa kasar atau mencarut(mulut tak der 'insuran' aku nie)..takpe2..aku try sebaik boleh ! Insyallah~


puasa-puasa jugak..tapi satu bende kite selalu lupa..especially lepas buka puasa. benda ape?? ape lagi solat terawih lahh..haa~ kan dah cakap..mesti lupe punye..haha~ ok..benefit solat terawih nie banyak. selain mendapat pahala, solat terawih juga dapat mencergaskan kembali tubuh badan kita yang kurang aktif pada siang hari tuh.yelah..kan solat tu salah satu senaman yang baik..tak gitu..?? haa~ so jgn lupe lak pergi solat terawih tuh..hee~(aku pun selalu ngelat gak nak g solat nie. hoho~)


korang doa2kan lah aku supaya dapat menjalani ibadah nie dengan tenang. Aku gak akan doakan kat korang jugak okay~ peace~ hoo~ okay lah. that all untuk hari nie thanks for reading..


P/s : nanti aku akan cube try buat entries pasal time aku kecik-kecik dulu dalam bulan puasa nie...memang nak kene perah baliklah memori lame aku nie..haa~ nak tau? tungguuuu~

1 comment: