Saturday, August 6, 2011

peristiwa mase kecik di bulan puasa part 1

Setiap orang pastinya ada pengalaman yang tersendiri, berponteng puasa di bulan Ramadhan.hehe,mesti teringat kembali lah tu,mengenai teknik ponteng puasa,hehe.Kalau ponteng puasa secara sengaja ni,masa aku belum akil baligh,sekarang dah tak ponteng puasa(ya kaa?). Bila datang jer bulan Ramadhan,pasti aku akan tersenyum cam kerang busuk,teringat masa ponteng puasa dulu.


gambar hiasan, picture ni bukan waktu puasa ok..;D
aku masa sekolah rendah dulu memang aku ni liat nak bangun sahur,kejut la cam na pun,pasti tak bangun punya,sambil mengelamun aku cakap kat umi,kata aku dah makan lewat malam tadi,hehe.Alasan paling popular aku gunakan "lupa nak niat puasa" Bila pergi jer sekolah,perut dan berkeroncong,rasa tak sabar nak balik jer. Bila dah balik mula lah nak selongkar dapur. Adalah sehari tuh, balik rumah terus masuk dapur. Tengok mak dok baik punya tengah goreng ayam masak tepung. Mula-mula aku tengok jaa ayam uh. Then lepas mak kuar pergi depan, ZUuuppp~ amik seketul lari masuk bilik. Huhuhu~


tu mase sekolah rendah, nie plak mase sekolah menengah pulak(  nampak sangat selalu ponteng puasa :DD ) .haa~ cerita nie meninggalkan kesan kat aku. Masa tuh aku tingkatan 2. Hari tuh basikal aku tayar pecah so mak hantar ke sekolah tapi balik kene jalan kaki sebab mak dan ayah sibuk. Entah ape kene, hari tuh panas meluap-luap(biasa la..nama pun ramadhan= Panas Terik). Sampai jaa rumah terus pergi bukak peti ais. bukak jaa, tersergam indah air teh tak habis masa sahur pagi tu. Tengok kiri, tengok kanan, terus teguk cepat-cepat.  Tapi dengan kuasa Allah, tegukkan pertama jaa air tu macam sangkut kat tekak(seolah-olah tak bagi telan,tapi aku telan jugak), then terus aku sakit tekak esok plak terus demam. Seminggu aku sakit, peritnya Allah saja yang tau. Sejak tu, aku insaf nak ponteng puasa dah. hope takkan berulang.hui~
Oleh itu ya adik, jangan lah kita ponteng-ponteng puasa ni.Tak elok. Tak ada faedahnya, dosa ada lah. kalau kita puasa ada hikmah dia. dapat pahala kan best. haha..


sekian.









5 comments:

  1. haa~ tu lah. xmoo ponteng da..haha~ ;DD

    ReplyDelete
  2. selamat berpuasa :)
    thanks follow blog umie.
    singgah lagi ye.

    ReplyDelete
  3. teringat kenakalan nelly masa kecik2 ..hahaha

    ReplyDelete
  4. iman,setiap perkara yg berlaku pasti ada hikmahnya.

    ReplyDelete