Saturday, March 12, 2011

Best epic of malay production. =)


Yeah! Aku sangat teruja nak tengok filem Hikayat Merong Mahawangsa (HMM) selepas tengok trailernya di Youtube!


Jadi, bila tiba 11 Mac 2011, terus aku ke TGV Jaya Jusco dengan best friends.(walaupon time kt dataran Sg. Perak sampai kat terowong hujan lebat giler doe..haha)
Alhamdulillah...pada hari tayangan hari kedua HMM, pawagam tak sesak sangat.
Mungkin masih ramai yang bekerja. Memangla. Hari Jumaat la katakan...Dengan basah kuyupnye kiteorang masuk dengan selamba untuk filem nie yeah ! =)

Seperti yang ramai sedia maklum, HMM ini adalah sebuah filem terbitan KRU yang diarahkan sendiri oleh Yusri Abdul Halim.
Filem berdurasi selama lebih kurang dua jam laa.. menelan belanja sebanyak RM 8 Juta dan dilakonlah oleh ramai pelakon yang berbakat besar seperti Stephen Rahman Hudges, Khir Rahman, Ummi Nazeera dan ramai lagi.

Apape pon..aku teruja gler filem nie..yang syok ner teknik CGI die mmg gempak ! 
kalau tgk2 balik kan daa setanding ngan filem2 Hollywood.
Tengok saja babak perang & lawan2 dalam HMM, memang nampak sangat real giler..
Tambah2 bila effect darah dan pedang cucuk perut.
Tak mustahil, filem ni boleh meletup tidak hanya di Malaysia, malah di pasaran luar.

nie diantara scene yang ad dalam filem nie..

Most of this movie use english language...bila aku tgk movie nie daa macam bkn malay production daa..hebad...when the actor speak malay..mereka gune slang Bahasa Melayu Klasik..rase janggal sket..n aku rase cara mereka berdialog daa mcm berteater dah..x mcm filem..

Aku berani jamin, filem HMM ni memang sehebat apa yang kita dapat lihat dalam trailer ni.Tak macam filem2 lain, bila tengok trailer gempak, tapi bila tengok filem kat wayang...HAMPEH! Aku pun masa mula2 tengok trailer ni, fikir: "Ala..trailer je gempak. Filem macam tak best je." Tapi sebenarnya, memang salah tekaan aku ni..haha~
 
Aku bagi rating 9/10 untuk movie nie..yeah !!

P/s : Ada yang dah pegi tengok Hikayat Merong Mahawangsa ? Yang belum tengok..rase macam nk pg tengok tak ? =)

7 comments:

  1. bengang x dpt mkn johnny...
    hmpr mti ksjukn dlm uh...
    baw cekam yg mlnde...
    pape pon mmg x rugi...hahaha

    ReplyDelete
  2. tak tengok lagi ouwhh , ada masa nanti mahu tengok juga lah (:

    ReplyDelete
  3. senin mlm ak nk tgk ni taw..kat tgv perda

    ReplyDelete